» Fogalomtár » Fogyasztás / Lakosság (10) |
Mutatott fogalmak: 1-10 |
Sorbarendezés: Dátum szerint · Megnevezés szerint · Értékelés szerint · Kattintások
A termékek és szolgáltatások piacon kialakult, pénzben kifejezett cserearánya. Az ár egyben információt is közvetít, hiszen meghatározza a fogyasztók jövedelmének vásárlóerejét, az eladóknál pedig a nyereség (profit) nagyságát. |
Az az ár, ahol a termékből eladásra felkínált mennyiség pontosan megegyezik a vásárolni szándékozott mennyiséggel (vagyis, amely ár mellett minden elkel a piacon és többlet kereslet sem jelentkezik.). |
Bárki, aki szükségletei kielégítése céljából termékeket/szolgáltatásokat vásárol. A fogyasztók nemcsak magánszemélyek, hanem közösségek, intézmények is lehetnek. |
a háztartások (lakosság) által a saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások időben bekövetkező (átlagos) árváltozását mér |
A termelők, kereskedők eladási szándékát fejezi ki egy termékből, szolgáltatásból. Az a mennyiség, melyet az eladók hajlandók és képesek eladni a különböző árak mellett. |
Az árak emelkedése esetén várható a kínálat emelkedése, az árak csökkenése mellett viszont a kínálat csökken. |
a fogyasztói árak változásának speciális mutatója, a monetáris politika kitüntetett figyelmét élvezi |
a lakosság fogyasztását reprezentáló termékekből és szolgáltatásokból összeállított kosár, amely tükrözi egy átlagos jövedelmű és létszámú család havi fogyasztását. A kosárban levő termékek és szolgáltatások átlagos árváltozását méri a fogyasztói árindex |
Fogyasztás mérését megmutató mértékegység. |
Az a piaci helyzet, amikor adott ár mellett (az egyensúlyi árnál alacsonyabb) a vevők többet szándékoznak megvásárolni, mint amennyit az eladók eladásra felkínálnak. |